Knäckesticks

Kryddat knäckebröd

Ingredienser

  • 1 pkt (50g) Färsk KronJäst för matbröd
  • 5 dl (500g) Vatten
  • 7,5 dl (450g) Vetemjöl
  • 7,5 dl (450g) Grahamsmjöl
  • 1 tsk (2g) Mald anis

    Tillagning

    1. Rör ut jästen i vattnet (28⁰ C) och blanda ner de torra ingredienserna.
    2. Kör i degblandare i 6 min (2 min på långsam och 4 min på medelhastighet) eller 15 min för hand. Till en smidig deg.
    3. Täck bunken med plast och låt jäsa i ca 60 min.
    4. Sätt ugnen på 230°C.
    5. Kavla ut degen tunt ca 1,5 mm. 
    6. Nagga degen med en sporre ”mycket” och skär ut i önskad storlek.
    7. Pensla med vatten och strö över olika frön och flingsalt innan gräddning.
    8. Lägg på plåt med papper och stoppa in i mitten av ugnen i ca 10-12 min.
    9. Låt svalna på galler.
    Receptet är taget från www.kronojast.se
     
    ps: Vi har problem med våra telefoner hemma, vi har ingen täckning.

     

 
 
 
 
 











» Marie

2012-06-21

Ohh vad gott du visar, så sugen jag blir =D

Ja supersmidigt med knytis, då slipper man känna att den ena eller en själv får stå för allt så.

Allt bra med dig annars?
kraaaaamar