Ajvar på mitt sätt

Insåg att jag hade fyra paprikor som behöver göras något med, så jag testade att göra Ajvar.

Recept
Sätt ugnen på 250 grader
4 paprikor i olika färger
2 vitlökskylftor
1 stor gullök
2 msk olivolja
0,25 dl limesaft
cayennepeppar efter smak
salt efter smak
Tonys krydda efter smak (Finns i välsorterade mataffärer)
Jag skar paprikorna och tog ut kärnorna, lade dem på en plåt i ugnen. Efter ca 5 minuter lade jag i både vitlöken och gullöken. När paprikans skal blivit svart tog jag ut allt ur ugnen. Lade paprikorna i en papperspåse (för att dra ut ånga och fukt) Skalade sedan paprikorna och mixade alla ingredienser.

Låt såsen svalna och häll sedan över i burkar .











» Marie

2012-04-01

Visste jag inte ens vad det var, så härligt att få nya tips. förresten var är samsom för hund, är han sådan där argentisk dog eller va heter rasen?

» Anonym

2012-04-09

det där lät riktigt gott och roligt att göra sin egen!